۱۳۸۸ شهریور ۲۰, جمعه

هاشم آقاجری: در حکومت پنج ساله علی کسی زندانی و شکنجه نشد و حتی برانداز مسلح را شکنجه نکرد









هاشم آقاجری: در حکومت پنج ساله علی کسی زندانی و شکنجه نشد و حتی برانداز مسلح را شکنجه نکرد، ايلنا

يک استاد دانشگاه معتقد است ولايت به معنای حکومت از ديد علی(ع) به معنای رضايت مردم است و از اين زاويه ولايت به وکالت معنا پيدا میکند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، هاشم آقاجری که به مناسبت شب بيستويکم ماه رمضان در دفتر جامعه زنان انقلاب اسلامی سخن میگفت ، با بيان اينکه قاتلان علی دو نوع هستند،اظهار داشت: يک نوع از قاتلان علی(ع) کسانی هستند که جسم او را از بين بردند و نوع ديگر قاتلانی که روح و مرام آن را نابود کردند و قاتلان مرام علی بسيار فاجعهبار است.
وی همچنين درباره خصوصيات علی(ع) نيز گفت: در مورد خصوصيات علی(ع) سخن زياد گفته شده است ولی معرفت، عزت و انساندوستی علی از مهمترين ويژگیهای شخصيتی ايشان بوده است.
عضوشورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی با بيان اينکه حکومت پنج ساله علی ماخذ و مرجع مهمی است، گفت: مبنايی که میگويد حکومت مشروع است، آن است که مردم حق حاکميت در آن حکومت داشته باشند و آن حکومت با اختيار، اراده و آزادی به وجود آمده باشد.
وی با بيان اينکه برخی حکومتها که داعيه دينی دارند میکوشند برای خود مشروعيت دينی داشته باشند، حکومت مشروع را حکومتی دانست که اصول و مبنای آن بر اساس خواست و اراده مردم باشد.
وی علی (ع) را شخصيتی دانست که هيچگاه از شعارها و آرمانهايش عقبنشينی نکرد.
اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه شرايط حکومت علی يکی از بحرانیترين نوع حکومتها بود گفت: علی (ع) در دوران زمامداری خود هم درگير جنگهای داخلی بود و هم درگير جنگهای خارجی و به همين دليل دوران حکومت او يکی از بحرانیترين حکومتها در تاريخ اسلام است.
وی با تاکيد بر اينکه هيچ مسلمان و شيعهای نمیتواند به حکومت علی (ع) ابزارانگارانه نگاه کند، از وجود دو نگاه به حکومت علی سخن گفت و گفت: يک نگاه حکومت علی نگاه ابزار انگارانه است به گونهای که هر فرد و گروهی تاريخ را به نحوی که خود میپسندد شبيهسازی میکند که متاسفانه در مقطع فعلی اينگونه شبيهسازیها و ابزارانگارانه نگريستن به تاريخ اسلام در جامعه ما وجود دارد.
آقاجری با انتقاد از آنچه که او آنان را کاريکاتوری کردن شخصيتهای تاريخ اسلام نام برد، گفت: متاسفانه در برخی رسانهها ما و به خصوص در تحولات اخير مبادرت به شبيهسازی دوران تاريخ کردهاند که البته اينگونه اعمال به مثابه شمشير دو لبه است.
وی در بخش ديگری از سخنان خود به اصول ويژگیهای حکومت علی اشاره کرد و يکی از مهمترين ويژگی حکومت علی را اصل رضايت، اختيار و بيعت نام برد و گفت: وقتی میگوييم ولايت علی هم به معنای ولايت معنوی و باطنی است و هم به معنای ولايت سياسی. علی ولی ماست. صرف نظر از اينکه حکومت داشته باشد يا نداشته باشد و اين نوع ولايت، ولايت باطنی ناميده میشود.
اين استاد دانشگاه معنای ديگر ولايت را ولايت سياسی نام برد و گفت: در قرآن کريم معنای ولايت بيشتر به معنای دوستی ذکر شده است تا قدرت. در فقه شيعه ولايت به معنای سرپرستی به کار رفته و در نهجالبلاغه هم ولايت به معنای مختلف از آن نام برده شده است.
وی تاکيد کرد: ولايت به معنای حکومت از ديد علی به معنای رضايت مردم است و از اين زاويه ولايت به وکالت معنا پيدا میکند.
آقاجری با تاکيد بر اينکه اگر حکومت بر اساس رضايت، اختيار و بيعت صورت نگيرد، دوام نخواهد آورد، گفت: اگر حکومت اساسش بر اختيار و رضايت مردم نباشد چيزی جز سرکوب نمیتواند در اين حکومت معنا پيدا کند.
وی با تاکيد بر اينکه علی (ع) هيچوقت با زور و سرکوب حکومت نکرد، دومين ويژگی حکومت علی را فراشخصی بودن حکومت او دانست و گفت: علی (ع) هميشه تاکيد داشت «من را با معيارها بسنجيد نه معيارها را با من».
آقاجری سومين ويژگی حکومت علی را محق بودن مردم در حکومت او نام برد و گفت: در حکومت علی مردم محق هستند که حاکم را مورد بازخواست قرار دهند.
وی ادامه داد: در نامه ۵۰ علی (ع) میخوانيم که بايد همه مسائل حکومت را با مردم در ميان گذاشت و علی (ع) هيچ چيز را از مردم پنهان نمیکرد و تنها اسرار جنگی را به خاطر مسائل امنيتی سری میدانست و دانستن را به معنای واقعی حق مردم میدانست.
اين استاد دانشگاه چهارمين ويژگی حکومت علی را آزادی منتقدان و مخالفان در اين حکومت نام برد و گفت: در حکومت پنج ساله علی (ع) میبينيم که کسی زندانی و شکنجه نشد و حتی برانداز مسلح را شکنجه نکرد.
وی پنجمين ويژگی حکومت علی را حفظ حرمت و کرامت مردم دانست و در بيان ششمين ويژگی حکومت علی برخورد قاطع و فوری با متجاوزان با حکومت مردم بدون هيچگونه مصلحتانديشی اعلام کرد و گفت: علی (ع) ضامن اصلی بقای حکومت را اصل امر به معروف و نهیازمنکر میدانست و بارها تاکيد میکرد «مبادا امر به معروف و نهیازمنکر را رها کنيد تا اشرار بر شما مسلط شوند» امر به معروف و نهیازمنکر مورد نظر علی در رابطه با قدرت سياسی بود.
آقاجری در پايان سخنان خود به مسئوليت عالمان جامعه در قبال تحولات حکومت اشاره کرد و گفت: در نظر علی (ع) عالمان هم در جامعه مسئولند و مردم هم به مراتب وضعيت خود مسئوليت دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر