۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

نگرانی اصول گرایان هم رو به افزایش است؛ اختلاف شخصیت در “فرقه احمدی نژادی ها”

از زمان حضور محمود احمدی نژاد در شهرداری تهران، در مورد رفتار و گفتار وی، نظرات و قضاوت های مختلفی وجود داشته است. بسیاری نیز سعی نموده اند از جنبه های متفاوت شخصیت وی را تحلیل کنند. اما آثار مخرب شخصیت احمدی نژاد تا جایی پیش رفته است که علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس معتقد است رفتارهای احمدی نزاد و "فرقه" حامی او در دولت می توان عواقب سوء بسیاری داشته باشد.


علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس هشتم طی گفتگوی مفصلی با روزنامه "تهران امروز" به نکات مهمی پیرامون دولت و خصوصیات فردی احمدی نژاد اشاره کرده است. در این مصاحبه وی مدعی شد: "من می‌خواهم بگویم [در انتخابات ریاست جمهوری دهم] بین جریان اصولگرای منتقد دولت و اصولگرایان حامی دولت هم این شکاف‌رو‌به‌گسترش بود. اگرچه اکثر اصولگراها در نهایت به ‌آقای احمدی‌نژاد رای دادند، ولی این یک نوع رای دادن اضطراری بود و بسیاری از آنها با چشم گریان به‌ایشان رای دادند و در دل خودشان راضی نبودند. در واقع شخصیت خاص آقای احمدی‌نژاد که در مناظره‌ها بیشتر بروز کرد، به‌ گونه‌ای بود که اختلافات را تشدید می‌کرد."

مطهری، احمدی نژاد و اطرافیانش را "فرقه ای" خواند با عقاید خاص خودشان و افزود:"ببینید، من قبل از انتخابات هم این مطلب را گفتم که آقای احمدی‌نژاد یک کاندیدای مستقل است و نماینده جریان اصولگرایی نیست. همان‌طور که در سال 84 هم ایشان در واقع نماینده جریان اصولگرایی نبودند. در آن دوره نیز وی برخلاف نظر اکثریت اصولگراها و به‌ویژه سران جریان اصولگرایی وارد صحنه شد. با تمهیداتی هم که از قبل چیده بود و ارتباطی که با مساجد و توده مردم برقرار کرده بود، بالاخره رای آورد."

وی افزود:" اما من تقریبا از حدود یک سال بعد احساس کردم ایشان افکار خاصی دارد و مخصوصا در مسائل فرهنگی دید خاصی دارد. به ‌این نتیجه رسیدم که تصور ما درباره ایشان تصور درستی نبوده است و از همان موقع معتقد شدم که او یک اصولگرا نیست. می‌توانیم بگوییم یک فرقه‌ای هستند با افکار ویژه‌ای که برخی افکارشان را هم خیلی بروز نمی‌دهند. گاهی مثلا در صحبت آقای مشایی یک چیزهایی بروز پیدا می‌کند. یک دید خاصی نسبت به‌اسلام دارند، نوعی احساس خودکفایی در شناخت اسلام دارند، نوعی بی‌نیازی از روحانیت احساس می‌کنند و خلاصه افکار خاص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند و در مجموع من اینها را اصولگرا نمی‌دانم."

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در قسمت دیگری از سخنان خود به برخی ابهامات و تناقضات رفتاری احمدی نژاد اشاره کرده و گفت: "کسی که التزام کافی به‌ولایت فقیه نداشته باشد، مثل جریانی که در انتصاب آقای مشایی به‌عنوان معاون اول پیش آمد و ماجرای دستور رهبری و... یا اینکه عقایدی در باب مسائل فرهنگی داشته باشد که با برخی اصول اسلامی سازگار نباشد، یا اینکه فرض کنید در موضوع عدالت‌ورزی احساس کنیم که عدالت ‌ورزی بیشتر به‌عنوان ابزار به ‌کار می‌رود؛ ابزاری برای حفظ قدرت".

مطهری با اشاره به اتهاماتی که احمدی نژاد در مناظره با موسوی متوجه برخی از مسوولان نظام و خانواده های آنها نمود، گفت: "مثل آن چیزی که در انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد که در واقع در مناظره‌ها به‌گونه‌ای عمل شد که معلوم شد هدف، ایجاد فضای خاص در جامعه است برای افزایش آرا، نه اینکه واقعا دنبال اجرای عدالت باشند، برای اینکه اولا چرا در همان چهار سال گذشته این کار انجام نشد و این حرف‌ها زده نشد و درست در شب انتخابات انجام می‌شود؟ ثانیا چرا درباره اتهامات اقتصادی شخصیت‌هایی که حامی شما هستند، صحبتی نمی‌کنید؟ شخصیت‌های حامی شما و خانواده‌های آنها. ثالثا چرا زمانی که آقای پالیزدار همین حرف‌ها را در سطح وسیع‌تری گفتف از او حمایت نکردید و او به‌زندان افتاد؟ اینها نشان می‌دهد که عدالت‌خواهی بیشتر به‌عنوان یک ابزار برای خارج کردن رقیب از صحنه دیده می‌شود."

در حالی که بسیاری معتقدند "فرقه احمدی نژاد" تز اسلام منهای روحانیت را دنبال می کند و برخورد های تحقیر آمیز ایشان با برخی مراجع نیز از همین تز نشات می گیرد ، مطهری نیز در باره نحوه برخورد احمدی نژاد در مواجهه با روحانیت می گوید: "بیشتر اختلاف روحانیت با دولت برمی‌گردد به‌ نحوه برخورد دولت با روحانیت و مراجع. برخورد غرورآمیز و تکبر‌آمیزی هست که ممکن است حرف، درست باشد، اما نحوه برخورد ایجاد اختلاف می‌کند. درست مثل همان برخوردهایی که ایشان در مناظرات تلویزیونی ‌شان داشتند. برخی برخوردهای ایشان توأم با تحقیر بود، توام با تکبر بود. همان حرف را ممکن بود کسی با یک بیان خوبی بزند و طرف مقابل هم ناراحت نشود و مردم هم ناراحت نشوند ولی آن نحوه بیان و نحوه برخورد گاهی موجب دلگیری و نفرت می‌شود. اینجا هم همین‌طور است. به‌نظر من، ایشان باید نحوه عمل و نحوه ارتباطشان را با روحانیت تغییر بدهند."

نسترن ادیب راد در گزارشی که چندی پیش در سایت جرس منتشر شد، سعی نمود به این پرسش پاسخ بدهد که آیا احمدی نژاد از بیماری اختلال شخصیت رنج می برد یا خیر؟ وی معتقد است وجود پنج علامت از علائم زیر برای تشخیص این اختلال ضروری است:احساس خود بزرگ بینی، اشتغال ذهنی با تخیلات،اعتقاد به استثنایی و خاص بودن، احساس صاحب حق بودن یا شایستگی، در روابط بین فردی استثمارگر بودن ،همانند سازی با احساسات دیگران، حس حسادت به دیگران یا اعتقاد به مورد حسادت دیگران بودن و نگرش یا رفتارهای خود خواهانه و پرنخوت.

این گزارش می افزاید آنچه به طور جدی باید مورد توجه قرار بگیرد اینکه، ارتقای موقعیت اجتماعی افراد خودشیفته برای جامعه خطرناک است. آن‌ها امیال ناكام و عقده‌هاى حقارت خود را مى خواهند به نوعى جبران كنند.

اما این سوال باقیست که آیا این خصوصیت تنها مختص محمود احمدی نژاد است؟ با بررسی دقیق تر در رفتار اطرافیان و حامیان نزدیک وی متوجه می شویم این اختلالات، به نوعی الگوی رفتاری در میان حلقه های نزدیک به احمدی نژاد تبدیل شده است. شاید همین اپیدمی موجب می شود که این "فرقه سیاسی" بیش از پیش برای منافع کشور خطرناک به نظر برسند.

http://www.rahesabz.net/story/2324/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر